Vad Elias Kan vid 4 års ålder.

Den 20 Dec fyllde Elias 4 år. Det var bra länge sedan jag gjorde en lista över vad han kan
och har lärt sig. Tror jag senast gjorde detta när han var 2½ år i min gammla blogg?ää Dax att
uppdatera så man inte glömmer. Ska göra det med Mario framöver oxå. Jag kryssar ju lixom
fingrarna på att bloggsystemet aldrig kommer att krascha för då hade jag seriöst dött.
Så mycket anteckningar och minnen..
 
Menmen. Listan var det.
 
Vid 4 års ålder kan Elias bland annat:
 
Räkna till 100. Men har lite svårt med övergångarna på 10-talen. Blir gärna "Tjugotio och 
tjugoelva". Fast han lixom kommer på sig själv med att det låter fel och börjar skratta. haha.
 
Vet att 1000 har en nolla mer än 100 och börjar förstå att om man sätter en 2 framför
nollorna blir det Tvåhundra och Tvåtusen osv. Han frågar mycket om siffror och har lätt
för det.
 
Räknar baklänges från 10-0 som rinnande vatten.
 
Räknar till 12 på Engelska.
 
Räknar till 3 på spanska.
 
Kan Höger och Vänster. Han brukar tala om för mig hur jag ska köra när vi ska åka till
ett ställe som han kan vägen till. Jag låtsas lite som att jag kört vilse och han visar vägen.
Han är noga med att poängtera att "Du måste stanna vid stoppet där borta och bara köra
när det är grönt sen". haha.
 
Han kan klockan. Hela och halva timmar.
 
Han kan skriva sitt namn näst intill själv, om jag skriver först så är det såklart enkelt.
Men han tränat på, har gått åt en del papper. Tihi
 
Lär sig nya Engelska ord mest hela tiden. Nyfiken på språket. Han säger några saker på
svenska och sen talar jag om vad det heter på Engelska. Sen vänder vi på det och ser om
han kommer ihåg vad det hette. Han tycker detta är super skoj och vi brukar göra det när
vi åker i bilen eller ute och går (Stort hus, litet hus etc).
 
Han är allt bra duktig min pluttis!
 
Elias ♥ | |
#1 - - Emely Tuväng:

Duktig kille! :)

#2 - - Syrran E:

Han är så duktig han :D

Upp