Rumpfluss & möjliga Böjveckseksem..

Idag har jag fått åka in en sväng till Vårdcentralen med Mario. Sedan en tid innan Jul
så har han haft utslah och lätt klåda i sina armveck och knäväck. Samt att han varit
otroligt torr i huden. Det har han visserligen alltid varit men det har blivit värre. Han är
knottrig på mage och rygg, samt känns "fjällig" i huden. Plus på detta så har han vart
väldigt röd i rumpan och han har haft ont stundvis när han bajsat. Vart inne på BVC ett
flertal gånger pga detta. Kört flera olika små kurer med krämer jag fått på recept mot
både röda rumpan och eksemen men inget har egentligen hjälpt..
 
Förra veckan togs det prover som visade att han har Rumpfluss. Jag vet, namnet låter
hel roligt. Men det är inte skoj för fem öre, för grabben har verkligen haft ont periodvis
och jag har inte vetat riktigt vad jag kunnat göra. Hjälplös har jag kännt mig. Vad är då
Rumpluss kanske ni undrar? Joo, det är helt enkelt Halsfluss bakterier som satt sig på
fel ställe. Han har fått bakerien på handen/fingrarna från nånstanns som han sedan kliat
sig med i rumpan. Boom. Rumpfluss. Visste inte att nåt sånt existerade? Men nu går
han på Pencilin i tio dagar så jag hoppas att det kommer att försvinna.
 
Men det var inte pga Rumpflussen som jag var på Vårdcentralen idag. Efter dagis
tog han av sig tröjan här hemma och hans eksem/utslag hade blommat ut mer än
vanligt. Armvecken, knävecken, lite i nacken och anningen sönderkliad hud vid
nyckelbenen. Min första reaktion var ju att smörja in honom och sen ringde jag 1177
för att höra om det kanske kunde vara en reaktion på pencilinet. Vi fick komma in direkt
men efter att två olika läkare tittat på honom så konstaterades det att det mycket väl
kunde vara Böjveckseksem. Vi får avvkta en tid till för att se om det ger med sig
eller fortsätter.. Förut när vi vart inne på BVC har inte eksemen/utslagen varit i sån
"full blomm" som det vart idag. Det var iafall ingen reaktion på pencilinet. I tillägg till
det pencilin han nu äter för rumpflussen fick jag hämta ut Tavegyl på apoteket.
Lindrar klåda.
 
Så nu har jag läst lite om Böjveckseksem. Beskrivningen stämmer rätt så bra..
Dock finns det ju inget man direkt kan göra mer än att smörja. Hans hud äter
verkligen alla feta krämer. Vet inte hur många tuber Lacobase jag använt. Håller
iafall mina tummar på att eksam och utslag bara ska försvinna fortast möjligt
och inte komma tillbaka nåt mer..
 
Det här blev långt.. men men. Här kan ni läsa om Böjveckseksem.
Mario ♥ | |
#1 - - Emely Tuväng:

Usch, stackaren! :/

#2 - - Anonym:

Nej men stackarn <3 hoppas han blir bra snart!

Upp